Miért foglalkozzunk vele?

„Azoknak a cégeknek a teljesítménye, ahol elkötelezett emberek dolgoznak, akár 202 %-kal múlhatja felül azokét, ahol hiányzik az elkötelezettség.” – Gallup

A fenti megállapításon túl szociálpszichológiai kutatások is alátámasztják azokat a hétköznapi tapasztalatainkat, miszerint a munkavállalók egyre inkább a vállalati teljesítmény kulcsszereplőivé válnak, mivel hozzáértésük, aktivitásuk, motivációjuk, elkötelezettségük nagyban befolyásolja a versenyképességet (ld. Wright, Dunford, & Snell kutatásai).

Ehhez társul még napjaink megváltozott munkaerőpiaci helyzete, amelyben a változást több munkakör esetében a kereslet-kínálati viszonyok megfordulása jelenti.

A sok eszkimó mellett egyre kevesebb a fóka.

Erre a problémára a megoldást sokszor és jogosan a fluktuáció témakörében keresik.

 

Egy másfajta megközelítésmódot jelent és elsősorban a prevenció szakaszához kötődik, ha a munkavállalók elkötelezettségének megteremtésével, megerősítésével kezdünk foglalkozni.

Mind több kutatási eredmény erősíti meg azt, hogy a szervezeti elkötelezettség kialakulása fontos feltétele a munkavállalók munkahelyi teljesítményének és a szervezetben maradásuknak.

Mit értünk elkötelezettség alatt?

A számos meghatározás közül a legegyszerűbb és leginkább ideillő Allen és Meyer nevéhez kötődik:

„Egy pszichológiai állapot, amely az egyént a szervezethez köti (pl. a szervezet elhagyásának valószínűségét csökkenti).”

Szervezeti szempontból további fontos kérdés merül fel:

Aki elkötelezett a szervezettel kapcsolatban az vajon jól is akar teljesíteni?

Perry kutatásai arra mutatnak rá, hogy az elkötelezettségnek két összetevője van.

  • Az értékelkötelezettség azt ragadja meg, hogy a szervezetben dolgozók milyen mértékben hajlandók a szervezet céljait elfogadni.
  • Míg a maradási elkötelezettség arról szól, hogy milyen erősen törekszenek a szervezeti tagságuk fenntartására.

A vizsgálatok azt igazolták, hogy a magas maradási elkötelezettség – nevéből is adódóan – igen erős negatív kapcsolatban van a kilépési szándékkal.
Azonban a magas maradási elkötelezettség nem feltétlenül jár együtt a jó teljesítményre való törekvéssel.

Tehát ha a szervezetek hosszútávon szeretnének a teljesítmény fenntartásáról gondoskodni, akkor nem elég a szervezetben tartásról gondoskodni.

Azzal is foglalkozniuk kell, hogy

  • a célok hogyan jutnak el a munkavállalókhoz,
  • mennyire tudják azokat a vezetők vonzóvá, motiválóvá tenni
  • és milyen eszközei vannak a szervezetnek a tartósan, vagy időlegesen gyengébb vagy éppen teljesítményt nyújtó tagokkal kapcsolatban.

Következő bejegyzéseinkben ezekről az összetevőkről is szó lesz.

Kövess bennünket a Megtartó Vezető Facebook oldalunkon is.

További információ a nyílt tréningünkről:  https://megtarto-vezeto.hu/mv-nyilt-trening/

Fejlesztő vezető teszt

Vidd magaddal ezt az ingyenes vezetői tesztet!

A felmérés nem online, az eredményeidet csak Te fogod látni!

Köszönjük! Az email címedre elküldtük a vezetői felmérést.