Hetek óta le akarom ezeket a sorokat írni.

Figyelem, mi történik a gazdaságban és visszagondolok a cégek elmúlt évekbeli központi kérdésére: a megtartásra.

Mennyire más értelmet nyert a megtartó vezető kifejezés az elmúlt hetekben!

Két éve kezdtük el a Megtartó vezető programunkat, miután ügyfeleink nagy részénél hallgattuk a segélykiáltásokat a növekvő fluktuáció kapcsán.

Belemélyedve a témába láthatóvá vált a probléma szervezeti, HR és vezetői oldala is.

De mindenek előtt az a „szervezetek fejében” élő kép a munkatársakról, amely vagy segíti az ott dolgozók elkötelezetté válását, vagy épp rövid időn belül a kikörözés felé billenti őket.

Megtartó vezetőnek lenni egy olyan gazdasági környezetben, ahol munkaerőhiány van, nem kis kihívást jelent.

Az emberek és a teljesítmény megtartása is.

Ezt láttuk az elmúlt években.

Hogy milyen kiszolgáltatott a vállalat, milyen ésszerű és közel sem ésszerű kompromisszumokra kényszerülnek vezetők attól való félelmükben, hogy nem lesz meg a létszám, hogy leállhatnak sorok, hogy nem lesz, ki kiszolgálja az ügyfelet.

Hogy milyen sokat számít egy-egy negatív bejegyzés a közösségi oldalakon a céggel kapcsolatban, hogy milyen fontos, hogy ne csak hirdessünk magunkról valamit, hanem úgy is működjünk.

És az is, hogy a következménynélküliség önmagában nem megtartó erő.

Sem a munkatársak, sem a teljesítmény szempontjából.

Volt cég ezekben az években, amelyik elhitte és megtanulta, hogy a herzbergi alapvető higiénés tényezők biztosítása nélkül ilyen környezetben nem érdemes fluktuációcsökkentéssel foglalkozni, minden más csak a számokkal és erőforrásokkal való bűvészkedés.

Voltak, akikben az tudatosodott, hogy bármennyire is kellemetlen, de a vezetők vastagon benne vannak a megtartás buliban, elsősorban, mint vendéglátók.

Előfordult, hogy a felsővezetés hite vitte félre a céget és persze az is, hogy a frontvonalbeli vezetők nem akarták a fától látni az erdőt, pedig nagyon kemény hónapokat éltek meg jónéhányan.

De azért történtek apróbb, nagyobb lépések a cégeknél, amelyek sokszor nem csak a fluktuációs mutatót, hanem a szervezeti hangulatot is javították.

És akkor egyik pillanatról a másikra feje tetejére állt a világ.

Leállt az élet.

És minden cég elkezdte meghozni a döntéseit egy alapvetően megváltozóban lévő munkaerő kereslet-kínálati helyzetben.

Tudsz és mersz-e most megtartó vezető lenni?

Ezekben a hetekben is legalább akkora kihívás a munkatársak megtartása.

Csak teljesen más kontextusban.

Vajon, milyen szempontok kerülnek elő a megoldáskeresés során?

Megvan-e, hogy a napjainkban meghozott vállalati döntések szuperelkötelezett munkatársak sokaságát eredményezhetik, akik azt élik meg, hogy a cégük ezekben a kritikus pillanatokban is figyel rájuk és igyekeszik gondoskodni róluk.

Azzal, hogy a vezetőjük korrekt információt adott, hogy fizikai biztonságot teremtett, hogy mérlegelte a lehetőségeket, hogy nem a legegyszerűbb megoldást választotta.

Biztos olyan is lesz, hogy kiderül az alkalmazottak számára, hogy a király meztelen.

Láthatóvá válik, hogy mik a prioritások.  

Nem csak a távozóknak, az ott maradóknak is.

Krízishelyzetben koncentráltan a vezetőkre figyelnek a beosztottak: mit, mikor, hogyan tesz és mond.

Sokkal többet tudhatnak meg az emberek ezekben a napokban a cégekről és vezetőkről, mint békeidőben.

Ezek a tapasztalatok nyomot hagynak majd a következő éveinken is.

Mind a pozitív, mind a kevésbé pozitív sztorik belekerülnek a szervezeti emlékezetbe, vállalati mítoszokba.

Később be-bekúsznak majd a hétköznapokba amikor majd csúcsrajárnak ismét a gépek, az ügyfelek tömött sorokban állnak a pultok előtt.

Amikor ismét nagyon fontos lesz, hogy szívvel lélekkel tegyék a dolgukat a sor mellett vagy az ügyféltérben dolgozók vagy éppen a vezetők.

Fejlesztő vezető teszt

Vidd magaddal ezt az ingyenes vezetői tesztet!

A felmérés nem online, az eredményeidet csak Te fogod látni!

Köszönjük! Az email címedre elküldtük a vezetői felmérést.