Vezesd tudatosan a felvételi interjút!

Napjaink egyik gyakran hallott szlogenje:

A megtartás az új toborzási forma…

Azonban ahhoz, hogy ez igaz legyen, kell, hogy legyen kit megtartani.
Lennie kell olyan jelentkezőnek, aki

  • a. eljut az interjúig,
  • b. sikerül olyan benyomást tenni rá, hogy kedve támad nálunk dolgozni.

Azt már tudjuk az elmúlt évekből, hogy az a. pont sem egyszerű.

Viszont sokszor egy jó feltételekkel meghirdetett állás betöltését is el lehet szúrni rossz felvételi interjúval.

megtartó vezető

Megtartó Vezető nyílt tréning

4 modulból álló speciális vezető tréning, aminek hangsúlyos részét képezi a megtartás szempontjából oly fontos felvételi interjúk tudatos vezetése is.

Mit tudunk elrontani a felvételi interjúban?

Maga az interjú sok esetben egy „tünet”, a szervezeti kultúra, a hangulat, a belső kapcsolatok megmutatkozása.

A sorok között olvasható, hogy hogyan gondolkodik a szervezet a munkavállalóiról, egyes területek és vezetői szintek egymásról, milyen stílusban beszélnek egymással az emberek. Ha ezeken a területeken gond van, az könnyen megmutatkozik az interjúhelyzetben.

Talán a leggyakoribb ilyen jelenség, amikor a közvetlen vezetőket kihagyják a saját embereik kiválasztásából…

A megtartás egyik legnagyobb ellensége, ha a felvételi interjú során ún. beetetés folyik, tehát nem a valós információ hangzik el, vagy nem hangzanak el fontos tények. Nem beszélünk potenciális egészség- vagy balesetveszélyekről, nem beszélünk a juttatások, bérezés részleteiről, a szervezetben uralkodó hangulatról, vagy túlságosan rózsaszínnek tüntetjük fel azokat. Ezek a témák nagyon szorosan kapcsolódnak munkatársak szervezetbe, vezetőkbe vetett bizalmához. Mindez komolyan sérül, ha kiderül a valóság és emiatt távoznak például sokan abban a pillanatban, amikor megkapják az első havi juttatásukat.
Az élhető, pszichológiai biztonságot nyújtó és megfelelő javadalmazási rendszerrel is bíró szervezetben is okozhat nehézséget a felvétel, ha ezeket a pozitívumokat nem vagy nem jól kommunikáljuk.

Fontos, hogy az interjúra készülve ne csak azt tervezzük meg, miről fogunk beszélni, hanem a hogyanját is.

Denise M. Rousseau a 80-as évekbeli szervezetpszichológia kutatásai alapján írta le, hogy az írásos munkaszerződések egyre bonyolultabbak és terjedelmesebbek, mivel igyekeznek megelőzni az értelmezés eltéréseiből eredő konfliktusokat.

Viszont nem csak a munkaszerződés köttetik meg a felvétellel, hanem az ún. pszichológiai szerződés is.

Ez Rousseau megfogalmazásában:

„A dolgozó és szervezete cserekapcsolatát alkotó kölcsönös elkötelezettséggel kapcsolatos elvárások; hiedelemkészlet arról, hogy a feleknek mit áll jogában várni a másiktól és cserébe mit kötelesek adni a másiknak.”

Ezek hiedelmek ígéretekből és feltételezésekből épülnek fel, amelyekhez a felvételi interjú szolgáltat bőséges információbázist.
Tehát a feleknek van egy hite azzal kapcsolatban, hogy egymás irányába ígéretet tettek, és cserébe ellenszolgáltatást ajánlottak fel, amiben megegyezés született és amely a felekre nézve bizonyos kölcsönös kötelezettségekkel jár.

A pszichológiai szerződés tehát nem csak elvárásokat tartalmaz, hanem a munkavállaló és a munkáltató közötti kapcsolatra vonatkozó kölcsönös kötelezettségek összessége vagyis az ezzel kapcsolatos hit.

Az, hogy a felvételi folyamat alapján milyen elképzelésrendszer alakul ki a jelentkezőben a szervezetről, a munkakörről, a javadalmazásról, arra a felvételi folyamatban résztvevő egységek és személyek tudnak hatással lenni.

És hatással is vannak, akár tudatos ez a hatás, akár nem.

Tehát érdemes fejben tartani, hogy az interjú során mindamellett, hogy a felek igyekeznek kölcsönösen eldönteni, hogy szeretnének-e egymással szerződni, alakul a pszichológiai szerződés, ami szintén aláírásra kerül a képzeletben a munkaszerződéssel egy időben.

Sok nehézséget, későbbi félreértést és ebből fakadó kilépést lehet megelőzni, ha ismerjük, sőt amennyire lehet, tudatosan irányítjuk a leendő munkavállalóinkkal köttetett pszichológiai szerződés tartalmát is.

És hogy mit nyújthat a felvételi interjú készségfejlesztési szempontból?

Az interjú nem csak a jelentkezők, hanem az interjúztatók számára is lehet egy nagyszerű fejlesztési helyzet, ha az interjú(ka)t követően időt szakítanak egy rövid áttekintő beszélgetésre, amiben a saját kommunikációjukra is reflektálnak. Ennek segítségével ráláthatnak félrecsúszott vagy mögöttes, nem szándékos üzenetekre is.

Jelentkezz a legközelebbi Megtartó Vezető tréningünkre!

Fejlesztő vezető teszt

Vidd magaddal ezt az ingyenes vezetői tesztet!

A felmérés nem online, az eredményeidet csak Te fogod látni!

Köszönjük! Az email címedre elküldtük a vezetői felmérést.